Τετάρτη 26 Απριλίου 2017 16:40

Έρευνα: Βλαστοκύτταρα από γουρούνια
Πηγή: ΑΠΕ - ΜΠΕ / BBC
Δημοσιεύθηκε: Στις 03/06/2009 ώρα: 11:53
Κινέζοι επιστήμονες κατάφεραν να μετατρέψουν κύτταρα ενήλικων γουρουνιών σε ιστούς για το σώμα, δηλαδή να τους προσδώσουν ιδιότητες που έχουν τα εμβυονικά βλαστοκύτταρα. Οι ερευνητές εκφράζουν την αισιοδοξία ότι αυτή η ανακάλυψη θα βοηθήσει στην έρευνα για τις ανθρώπινες ασθένειες και πιθανώς να οδηγήσει στη μεταμόσχευση οργάνων από τα ζώα στους ανθρώπους.

Η ερευνητική ομάδα από το Ινστιτούτο Βιοχημείας και Κυτταρικής Βιολογίας στη Σαγκάη πήρε κύτταρα από τoν μυελό των οστών και το αυτί ενός γουρουνιού. Χρησιμοποιώντας ένα κοκτέιλ χημικών, κατάφεραν να επαναπρογραμματίσουν τα κύτταρα αυτά. Οι δοκιμές έδειξαν ότι μετά από αυτή την επεξεργασία, τα κύτταρα είχαν την ικανότητα να εξελιχθούν σε κάθε ένα από τους τρεις τύπους κυττάρων που φτιάχνουν τις τρεις στοιβάδες του αναπτυσσόμενου εμβρύου.

Σύμφωνα με τον επικεφαλής της έρευνας δρ. Lei Xiao, στο παρελθόν είχαν γίνει από τους ίδιους ερευνητές πολλές παρόμοιες προσπάθειες, οι οποίες όμως είχαν αποτύχει. «Αυτή τη φορά όμως, ανακαλύψαμε κάτι εντελώς καινούργιο και με μεγάλη σημασία, το οποίο έχει εφαρμογή τόσο στα ζώα όσο και στους ανθρώπους».

Ο δρ. Xiao εξηγεί ότι αυτή η ανακάλυψη ενδεχομένως να ανοίξει το δρόμο για μια σειρά εξελίξεων στο χώρο της ιατρικής και όχι μόνο.  Τα όργανα των γουρουνιών θα μπορούσαν  να χρησιμοποιηθούν για μεταμόσχευση στους ανθρώπους, καθώς η λειτουργία αλλά και το μέγεθός τους μοιάζουν με εκείνα των ανθρώπινων οργάνων. Μάλιστα, με τον επαναπρογραμματισμό των βλαστικών κυττάρων πιθανώς να δημιουργηθούν στο μέλλον όργανα που θα είναι συμβατά με το ανοσολογικό σύστημα του ανθρώπου, γεγονός που θα μειώσει σε μεγάλο βαθμό τον κίνδυνο απόρριψης του μοσχεύματος.

Επίσης, τα κύτταρα θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν κατά τέτοιο τρόπο ώστε να μιμούνται τις ανθρώπινες ασθένειες. Κάτι τέτοιο θα επέτρεπε να γίνονται έρευνες για νέες θεραπείες στα γουρούνια και όχι σε ανθρώπους.
Ένα ακόμη όφελος που πιθανώς θα έχει αυτή η ανακάλυψη είναι ότι θα βελτιώνει την εκτροφή των ζώων, βελτιώνοντας τις συνθήκες που μεγαλώνουν και κάνοντάς τα περισσότερο υγιή.

Παρά τα πιθανά οφέλη που ενδεχομένως προκύψουν στο μέλλον, ο επικεφαλής της μελέτης επισημαίνει ότι θα χρειαστεί να περάσουν ακόμη αρκετά χρόνια μέχρι να χρησιμοποιηθεί η τεχνική αυτή στην κλινική πράξη.

Τα αποτελέσματα της μελέτης δημοσιεύονται στον διαδικτυακό τόπο του επιστημονικού εντύπου Journal of Molecular Cell Biology.

ΠΗΓΗ: BBC