Πέμπτη 24 Αυγούστου 2017 09:48

Τα ανδρικά γονίδια μπορεί να περιορίζουν το προσδόκιμο επιβίωσης
Επιμέλεια: Δ. Πανταζής - Φαρμακοποιός
Πηγή: BBC Health
Δημοσιεύθηκε: Στις 03/01/2010 ώρα: 20:32
Οι άντρες μεταφέρουν τους σπόρους της «καταστροφής» τους, στα γονίδια που βρίσκονται στο σπέρμα τους λένε οι επιστήμονες, σύμφωνα με το BBC.
Οι επιστήμονες λοιπόν, που εργάζονται πάνω σε ποντίκια ανακάλυψαν ότι υπάρχει ένα συγκεκριμένο γονίδιο, το οποίο ενώ υπάρχει και στα δύο φίλα, είναι ενεργό μόνο στα αρσενικά. Αυτό το γονίδιο επιτρέπει στα αρσενικά να αναπτύσσουν ένα μεγαλύτερο, ογκωδέστερο σώμα, αλλά αυτό γίνεται σε βάρος της μακροβιότητας τους.

Η μελέτη αυτή που πραγματοποιήθηκε στο πανεπιστήμιο του Τόκυο, δημοσιεύτηκε στο επιστημονικό περιοδικό «journal Human Reproduction». Οι ερευνητές μας λένε ότι, παρ’ όλο που η μελέτη έγινε στα ποντίκια, αυτή θα μπορούσε να εφαρμοστεί σε όλα τα θηλαστικά συμπεριλαμβανομένων φυσικά των ανθρώπων.

Θεωρώ ότι αξίζει τον κόπο να δούμε από κοντά την μεθοδολογία της μελέτης, γιατί αυτό μας βοηθά να κατανοήσουμε, από την μία πλευρά την πολυπλοκότητα της επιστημονικής έρευνας, αλλά και τον τρόπο αναζήτησης, τον τρόπο σκέψης, που οδηγεί στην διερεύνηση της πολύπλοκης και θαυμαστής πραγματικότητας που ονομάζουμε ζωή.

Οι ερευνητές λοιπόν σκέφτηκαν, δημιούργησαν και μελέτησαν ποντίκια που προέρχονταν από δύο μητέρες, χωρίς την συμβολή του αρσενικού. Αυτό το κατόρθωσαν με την βοήθεια της σύγχρονης επιστήμης, δηλαδή χειριζόμενοι το DNA από τα ωάρια δύο ποντικιών, έτσι που τα γονίδια σε αυτά συμπεριφέρθηκαν σαν τα αντίστοιχα του σπέρματος. Το τροποποιημένο γενετικό υλικό εμφυτεύτηκε μετά, στα δύο ωάρια των ενήλικων θηλυκών ποντικιών ώστε να αναπτυχθούν τα έμβρυα. Οι απόγονοι που γεννήθηκαν ήταν παντελώς απαλλαγμένοι από γενετικό υλικό αρσενικών ποντικιών και έζησαν, κατά μέσο όρο, 1/3 περισσότερο από τα κανονικά ποντίκια στα οποία εμπεριέχονταν κανονικό γενετικό υλικό και από τα δύο φίλα.

Τα ποντίκια που γεννήθηκαν από δύο μητέρες, χωρίς την «συμβολή» του αρσενικού, ήταν μικρότερα και ελαφρύτερα κατά την γέννηση, αλλά φαίνεται ότι διέθεταν πιο λειτουργικό ανοσοποιητικό σύστημα. Οι ερευνητές πιστεύουν ότι αυτό οφείλεται στο γονίδιο που ονομάζουν Rasgrf1, στο οποίο αναφερθήκαμε στην αρχή.
Πέστε μας τώρα ότι το μέλλον βρίσκεται στην κατάργηση του ανδρικού φύλου...

Πέρα όμως από την τυχόν «αστεία» πλευρά του θέματος είναι σίγουρο, όπως λέει και η καθηγήτρια Kay-Tee Khaw, από το πανεπιστήμιο του Cambridge και ειδική στα θέματα γήρανσης, ότι αυτά τα ευρήματα δεν σημαίνουν αναγκαστικά ότι αυτά μπορεί να είναι εφαρμόσιμα και στον άνθρωπο. «Υπάρχουν σίγουρα ενδιαφέροντα ευρήματα, αλλά εγώ πιστεύω ότι οι διαφορές που αφορούν την μακροβιότητα ανάμεσα στα δύο φύλα – και οι οποίες (διαφορές) στον άνθρωπο έχουν αλλάξει κατά την διάρκεια των χρόνων και σε διαφορετικά περιβάλλοντα – μπορεί να έχουν πιο πολύπλοκες εξηγήσεις από αυτή ενός μοναδικού γονιδίου», καταλήγει η καθηγήτρια από το Cambridge.

Εμείς προσυπογράφουμε τις απόψεις της, όχι για συμπαράσταση στο ανδρικό φύλο, αλλά γιατί πράγματι η ζωή μας έχει αποδείξει, ότι είναι πολύ πιο πολύπλοκη και ότι οι οποιεσδήποτε γονιδιακές διαφοροποιήσεις δεν είναι διαχρονικές, αλλά είναι αποτέλεσμα της αλληλεπίδρασης των ατόμων με το φυσικό τους και κοινωνικό τους περιβάλλον. Έτσι το γονίδιο αυτό, που έδινε και δίνει στα αρσενικά την δυνατότητα να χτίσουν ένα μεγαλύτερο σε όγκο και δύναμη σώμα, προκειμένου να εκτελέσουν αποτελεσματικά τα «καθήκοντα» που τους επιβάλλει ο καταμερισμός της εργασίας ανάμεσα στα δύο φύλα, ίσως στο μέλλον, με τις αλλαγές στον τρόπο ζωής και εργασίας που έχουν συντελεστεί, αλλάξει, χωρίς να χρειαστεί να αλλοιωθούν και τα «ωραία» χαρακτηριστικά που διαφοροποιούν και ομορφαίνουν την καθημερινότητα ανάμεσα στα δύο φύλα. Ίσως πάλι μπει ο πειρασμός σε ορισμένους να μετατρέψουν τους άνδρες σε «λαπάδες» (σικ έκφραση), προκειμένου να κερδίσουν ορισμένα χρόνια ζωής. Εμείς πάντως σας ενημερώνουμε ότι στο Ηνωμένο Βασίλειο, για παράδειγμα,  ο μέσος όρος ζωής για τους άνδρες είναι 77,4 έτη και για τις γυναίκες 81,6. Η επιλογή δική σας.