Τετάρτη 26 Απριλίου 2017 16:44

Ο «άλλος» ρόλος των μικροβίων
Επιμέλεια: Δ. Πανταζής - Φαρμακοποιός
Πηγή: Ιδρυμα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την έρευνα «CORDIS»
Δημοσιεύθηκε: Στις 09/04/2010 ώρα: 10:23
Στο σώμα μας κατοικούν πάνω από 100 τρισεκατομμύρια μικρόβια, τα περισσότερα εκ των οποίων ζουν στο έντερο μας και συμβάλλουν αποφασιστικά στην διατήρηση της υγείας μας μέσα από τις λειτουργίες που εκτελούν όπως αυτές ης διάσπασης των τοξινών, της παραγωγής βιταμινών και αμινοξέων και της ενίσχυσης του ανοσοποιητικού μας συστήματος.
Παρ’ όλη την σπουδαιότητα λοιπόν, που έχουν τα μικρόβια, στην διατήρηση του ευ-ζην των ανθρώπων, λίγα γνωρίζουμε σχετικά με την «κοινότητα» των μικροβίων που κατοικούν στο έντερο μας.

Σύμφωνα λοιπόν με όσα μας ενημερώνει το ίδρυμα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την έρευνα «CORDIS», διεξήχθη μεγάλη έρευνα που χρηματοδοτήθηκε με 11,4€ εκατομμύρια από την EUR . Η μελέτη, μας ενημερώνει πάντα το CORDIS, δημοσιεύτηκε σε ένα από τα εγκυρότερα επιστημονικά περιοδικά (“Nature”) και αναμένεται να ρίξει φώς στην επίδραση που έχουν τα μικρόβια στην υγεία μας. Αναμένεται ακόμα να βοηθήσει στην ανάπτυξη νέων θεραπειών και διαγνωστικών μεθόδων για μια ευρεία ποικιλία ασθενειών.

Πάνω από το 99% των μικροβιακών ειδών, που ελέχθησαν στην συγκεκριμένη έρευνα, φαίνεται να ανήκουν στα βακτήρια. Συγκεκριμένα 1150 είδη εντοπίστηκαν, πολλά από τα οποία είναι νέα για τους επιστήμονες. Στο έντερο κάθε ατόμου κατοικούν τουλάχιστον 160 είδη μικροβίων και οι ερευνητές, σύμφωνα με το CORDIS, εξεπλάγησαν όταν ανακάλυψαν ότι οι κοινότητες των μικροβίων του εντέρου είναι όμοιες μεταξύ τους.

Μάλιστα ο Jeroen Raes από το ελεύθερο πανεπιστήμιο των Βρυξελών του Βελγίου ανάφερε ότι: «στην εντερική χλωρίδα των ανθρώπων υπάρχουν δύο συνιστώσες. Μια βασική ομάδα μικροβίων που είναι κοινή σε κάθε άνθρωπο και μια άλλη που ποικίλει από άνθρωπο σε άνθρωπο». «Εμείς περιμένουμε από αυτή την δεύτερη ομάδα μικροβίων να βρούμε εξηγήσεις για το γιατί ορισμένοι άνθρωποι παθαίνουν ασθένειες του εντέρου ή γιατί έχουν προδιάθεση για παχυσαρκία».

Όπως μπορούν να καταλάβουν, για άλλη μια φορά, όσοι παρακολουθούν τακτικά αυτό το site, οι «δρόμοι» της ανάπτυξης της επιστήμης και της επιστημονικής έρευνας είναι πολλοί και διαφορετικοί. Επίσης γίνεται για άλλη μια φορά κατανοητό ότι εμείς γνωρίζουμε πολλά μεν, αλλά λίγα ταυτόχρονα, σχετικά με τον ακριβή τρόπο λειτουργίας του οργανισμού και τον ρόλο που διαδραματίζουν οι διάφορες παράμετροι στην υγεία μας.

Ένα πάντως είναι ευκρινές και αυτό έγκειται στο γεγονός ότι η ομοιόσταση, δηλαδή η ισορροπία του οργανισμού μας και κατά συνέπεια η υγεία μας, εξαρτώνται, τόσο από την ισορροπία των μικροοργανισμών που υπάρχουν στον οργανισμό μας (και που τόσο εύκολα σκοτώνουμε όταν χρησιμοποιούμε χωρίς λόγο αντιβιοτικά), όσο και από την ισορροπία του τρόπου που ζούμε και λειτουργούμε. Όσο γρηγορότερα το καταλάβουμε, τόσο καλλίτερα θα μπορέσουμε να αντιμετωπίσουμε τα σύγχρονα προβλήματα υγείας, που περιλαμβάνουν ένα ευρύ φάσμα δραστηριοτήτων από την οικονομία έως την καθημερινή μας συμπεριφορά.