Παρασκευή 22 Σεπτεμβρίου 2017 20:01

Βρέθηκε φυσική ουσία (πρωτεϊνη) που επιταχύνει την ανάπτυξη των οστών
Πηγή: ΑΠΕ - ΜΠΕ
Δημοσιεύθηκε: Στις 06/05/2010 ώρα: 14:06
Ερευνητές ανακάλυψαν μια πρωτεΐνη που παράγεται με φυσικό τρόπο από το σώμα μας και η οποία μπορεί να επιταχύνει την ανάπτυξη των οστών. Η ανακάλυψη ανοίγει πιθανώς το δρόμο για την ταχύτερη αποκατάσταση των καταγμάτων, για τη βελτίωση των οστικών μοσχευμάτων και για την καλύτερη θεραπεία της οστεοπόρωσης.
Επίσης, θα μπορούσε να έχει πρακτική εφαρμογή και πέρα από τα οστά, σε άλλα όργανα του σώματος, στο ευρύτερο πεδίο της αναγεννητικής ιατρικής.

Η έρευνα, υπό τον ιατρικό βιολόγο Τζιλ Χελμς της Ιατρικής Σχολής του πανεπιστημίου Στάνφορντ της Καλιφόρνιας, δημοσιεύτηκε στο περιοδικό “Science Translational Medicine”, σύμφωνα με το πρακτορείο Ρόιτερ, το “Science” και το “Nature”.

Οι επιστήμονες διαπίστωσαν ότι η συγκεκριμένη οικογένεια πρωτεϊνών, που αποκαλείται “Wnt”, στέλνει ένα σήμα που ενεργοποιεί τα βλαστοκύτταρα των οστών προκειμένου αυτά να δημιουργήσουν νέο οστό στα σπονδυλωτά ζώα. Σε πρώτη φάση, έχουν γίνει πειράματα με επιτυχία σε ποντίκια, αλλά θεωρείται ότι η μέθοδος θα έχει ευεργετικά αποτελέσματα και στους ανθρώπους, αφού στα οστά ισχύει και στα δύο είδη παρόμοια βιολογία.

Οι επιστήμονες ήξεραν εδώ και καιρό ότι πολλά είδη ζώων χρησιμοποιούν τη συγκεκριμένη πρωτεΐνη για να αναγεννήσουν κατεστραμμένους ιστούς τους, όμως η “Wnt” είναι ασταθής, δεν διαλύεται στο νερό και δεν είναι εύκολο να «χειραγωγηθεί», γι’ αυτό ως τώρα δεν έχουν αναπτυχθεί σχετικά φάρμακα.

Οι αμερικανοί ερευνητές βρήκαν όμως έναν τρόπο να εμφυτεύσουν τμήματα γενετικά τροποποιημένης πρωτεΐνης σε μικρές φυσαλίδες λιποσωμάτων. Μπόρεσαν έτσι να κάνουν πειράματα με ζώα και διαπίστωσαν ότι η πρωτεϊνη ήταν σε θέση να βοηθά στην ταχεία αναγέννηση οστών που είχαν υποστεί τραυματισμό. Τα ποντίκια που πήραν “Wnt”, είχαν 3,5 φορές περισσότερα νέα οστά μετά από τρεις μέρες, σε σχέση με τα ποντίκια που δεν είχαν πάρει την πρωτεΐνη.

Σύμφωνα με τους ερευνητές, η ανακάλυψη «έχει τη θεραπευτική δυνατότητα να επιταχύνει και να βελτιώσει την αποκατάσταση ιστών σε μια ποικιλία περιπτώσεων», καθώς η “Wnt” εμπλέκεται όχι μόνο στην αναγέννηση των οστών, αλλά και άλλων ιστών του σώματος. Οι ερευνητές σκοπεύουν να κάνουν δοκιμές επίσης σε περιπτώσεις εγκαυμάτων δέρματος, εγκεφαλικού και εμφράγματος.

Θα ακολουθήσουν δοκιμές σε πειραματόζωα για να αποδειχτεί ότι η θεραπεία με πρωτεΐνη “Wnt” είναι ασφαλής σε υψηλές δόσεις και για μεγάλο χρονικό διάστημα. Εκτιμάται ότι οι πρώτες κλινικές δοκιμές σε ανθρώπους θα αρχίσουν μετά από δύο χρόνια περίπου.