Πέμπτη 24 Αυγούστου 2017 05:59

Θεραπεία χωρίς παρενέργειες για τον καρκίνο του εντέρου
Πηγή: ToVima.gr
Δημοσιεύθηκε: Στις 23/11/2011 ώρα: 08:59
Μια πρωτοποριακή θεραπεία στοχεύει αποκλειστικά τα καρκινικά κύτταρα του παχέος εντέρου και τα εξοντώνει χωρίς να επηρεάζει τους υγιείς ιστούς.

Eνα πρωτοποριακό φάρμακο το οποίο «κυνηγά» τους όγκους του παχέος εντέρου και τους καταστρέφει αφήνοντας ανέπαφους τους υγιείς ιστούς, αναπτύχθηκε από ερευνητές του Ιατρικού Ερευνητικού Ινστιτούτου Sanford – Burnham στη Λα Χόγια της Καλιφόρνιας.

Σε πειράματα που διεξήχθησαν σε ποντίκια φάνηκε ότι χρειάστηκαν μόλις λίγα λεπτά προκειμένου το φάρμακο να διεισδύσει στους καρκινικούς όγκους και να τους συρρικνώσει. Είναι χαρακτηριστικό ότι σε κάποιες περιπτώσεις πειραματόζωα με καρκίνο του παχέος εντέρου τελικού σταδίου θεραπεύθηκαν.

Επιλεκτική στόχευση
Oπως αναφέρεται σε σχετική μελέτη που δημοσιεύεται στην επιστημονική επιθεώρηση «Proceedings of the National Academy of Sciences», σημαντικό πλεονέκτημα της νέας πειραματικής θεραπείας είναι ότι στοχεύει επιλεκτικά τα καρκινικά κύτταρα και όχι τα υγιή.

Οι συμβατικές θεραπείες για τον καρκίνο όπως η χημειοθεραπεία εξαπολύουν μια γενική επίθεση στον οργανισμό με αποτέλεσμα να καταστρέφονται και υγιή κύτταρα εκτός από τα καρκινικά. Το αποτέλεσμα είναι η εμφάνιση παρενεργειών όπως η απώλεια μαλλιών, η ναυτία, η αυξημένη ευαισθησία σε λοιμώξεις αλλά και ο κίνδυνος ανάπτυξης δευτερογενών καρκίνων αργότερα στη ζωή του ασθενούς.

Με τη νέα στοχευμένη προσέγγιση ωστόσο τα φυσιολογικά κύτταρα του οργανισμού δεν πλήττονται και έτσι δεν εμφανίζονται παρενέργειες. Είναι επίσης σημαντικό ότι, όπως ανέφερε η επικεφαλής της μελέτης καθηγήτρια Μιτσίκο Φουκούντα, η ίδια τεχνική θα μπορούσε να εφαρμοστεί για την αντιμετώπιση και άλλων μορφών καρκίνου όπως του μαστού, του προστάτη, του πνεύμονα και του δέρματος.

Το κατάλληλο «όχημα μεταφοράς»
Η ερευνητική ομάδα από την Καλιφόρνια αναζήτησε αρχικώς ένα «όχημα μεταφοράς» του φαρμάκου το οποίο θα στόχευε μόνο τους καρκινικούς όγκους και όχι τους υγιείς ιστούς. Κατέληξε έτσι σε μια μικρή πρωτεΐνη που ονομάζεται IF7 και η οποία στοχεύει τα αιμοφόρα αγγεία που τροφοδοτούν τους όγκους.

Aρχικώς οι  ειδικοί προσέδεσαν μια φθορίζουσα ουσία στην ΙF7 και την εισήγαγαν σε ποντίκια με όγκους στο παχύ έντερο.
Όπως είδαν, μέσα σε λίγα λεπτά, οι όγκοι «φωτίστηκαν». Στη συνέχεια προσέδεσαν στην πρωτεΐνη ένα ισχυρό αντικαρκινικό φάρμακο, το SN-38. Εχοντας τροποποιήσει και τους όγκους ώστε να… λάμπουν, οι ερευνητές μπορούσαν να μετρούν το μέγεθός τους μετά από χορήγηση καθημερινών ενέσεων του συνδυασμού IF7/SN38. Όπως προέκυψε, σε ελάχιστο διάστημα παρουσιάστηκε συρρίκνωση των όγκων ενώ σε πολλές περιπτώσεις μέσα σε δεκαπέντε ημέρες, οι όγκοι σχεδόν εξαφανίστηκαν και μάλιστα μετά από χορήγηση χαμηλών δόσεων του φαρμάκου.

Οι ειδικοί αναφέρουν στη δημοσίευσή τους ότι η νέα θεραπεία στοχεύει τους όγκους και τους διαλύει με πρωτοφανή ταχύτητα. Συμπληρώνουν ότι σκοπεύουν να προχωρήσουν τώρα τη μελέτη τους σε μεγαλύτερα μοντέλα ζώων προκειμένου κάποια ημέρα να φθάσουν σε κλινικές δοκιμές σε ανθρώπους.