Παρασκευή 18 Αυγούστου 2017 00:23

Ενημερωθείτε για την καλύτερη "φάση" σας... Η πρόληψη είναι καλύτερη απο την θεραπεία!!!

Νέα θεραπεία σώζει έμβρυα από γενετικές νόσους
Πηγή: ToVima.gr
Δημοσιεύθηκε: Στις 20/01/2011 ώρα: 11:22
ΛΟΝΔΙΝΟ. Μια «θαυματουργή» θεραπεία βλαστικών κυττάρων η οποία αντιμετωπίζει θανατηφόρες ασθένειες του αίματος ενόσω το έμβρυο βρίσκεται ακόμη στη μήτρα αναπτύχθηκε από αμερικανούς ερευνητές. Οι ειδικοί από το Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνιας στο Σαν Φρανσίσκο αναφέρουν μάλιστα ότι το πείραμά τους, το οποίο διεξήχθη σε ποντίκια, είναι το πρώτο που αφορά επιτυχημένη μεταμόσχευση των βλαστικών κυττάρων της μητέρας στο έμβρυο που κυοφορεί.

Οι ειδικοί έλαβαν κύτταρα του μυελού των οστών από θηλυκά ποντίκια που κυοφορούσαν και τα ενέχυσαν στα αναπτυσσόμενα έμβρυά τους. Οπως φάνηκε, τα κύτταρα που προέρχονταν από τις μητέρες έγιναν καλά αποδεκτά από το αναπτυσσόμενο ανοσοποιητικό σύστημα των εμβρύων χωρίς να χρειάζεται η λήψη φαρμάκων προκειμένου να μην απορριφθούν. Εκτιμάται ότι η νέα τεχνική, η οποία παρουσιάζεται στο επιστημονικό περιοδικό «Journal of Clinical Ιnvestigation», θα μπορεί να εφαρμοστεί μελλοντικά για τη θεραπεία διαφορετικών γενετικών νόσων, όπως η θαλασσαιμία, η δρεπανοκυτταρική αναιμία ή το σύνδρομο των παιδιών «σε γυάλα» (πρόκειται για διαταραχή του ανοσοποιητικού συστήματος η οποία αφήνει το παιδί ευάλωτο και στην παραμικρή λοίμωξη με αποτέλεσμα οι ασθενείς να ζουν μονίμως κλεισμένοι σε πλήρως αποστειρωμένους χώρους).

Η μεταμόσχευση βλαστικών κυττάρων σε αγέννητα παιδιά θεωρείται επί μακρόν το Αγιο Δισκοπότηρο για τους ειδικούς. Η μέθοδος αφορά τη λήψη κυττάρων του μυελού των οστών δότη και την έγχυσή τους στο έμβρυο με χρήση ενέσεων κατά τη διάρκεια της διενέργειας των οποίων οι επιστήμονες καθοδηγούνται από υπερήχους. Αν η τεχνική επιτύχει, τα μεταμοσχευμένα κύτταρα «γεννούν» υγιή κύτταρα του αιμοποιητικού συστήματος τα οποία αντικαθιστούν εκείνα που εμφανίζουν πρόβλημα.
Οι ειδικοί σημειώνουν ότι τα αναπτυσσόμενα έμβρυα αποτελούν τους καλύτερους υποψηφίους για μεταμόσχευση βλαστικών κυττάρων με δεδομένο ότι ο κίνδυνος απόρριψης του μοσχεύματος είναι μικρός ενώ μειώνονται και οι πιθανότητες να χρειάζεται το παιδί που θα γεννηθεί χρόνια λήψη ανοσοκατασταλτικών φαρμάκων προκειμένου να μην απορρίψει το μόσχευμα.

Μέχρι πρότινος ωστόσο οι προσπάθειες μεταμόσχευσης βλαστικών κυττάρων του αίματος σε έμβρυα είχαν αποτύχει. Και αυτό διότι, όπως έδειξε η νέα μελέτη, είναι απαραίτητο τα κύτταρα που θα εγχυθούν να ανήκουν στη μητέρα του εμβρύου αφού αν προέρχονται από άλλον δότη το ανοσοποιητικό σύστημα της εγκύου τα απορρίπτει. Οπως τόνισε ο δρ Αμαρ Νιχαγκάλ, εκ των συγγραφέων της νέας μελέτης, «ο οργανισμός της μητέρας και εκείνος του εμβρύου που αναπτύσσεται μέσα της είναι φτιαγμένοι ώστε να “ανέχονται” ο ένας τον άλλο, κάτι που δεν συμβαίνει σε ό,τι αφορά τα κύτταρα άλλου δότη».

Επόμενος στόχος των επιστημόνων είναι να διερευνήσουν αν η μέθοδος είναι αποτελεσματική και στον άνθρωπο.