Πέμπτη 13 Δεκεμβρίου 2018 13:47
MedInfo
Εκτύπωση σελίδας  Στείλ'το σε φίλο 
 



Θεματική Αναζήτηση:


Ισορροπημένη Διατροφή
Τα συστατικά της Διατροφής...
Επιμέλεια: Δ. Πανταζής - Φαρμακοποιός 
Πηγή: Επιστημονική Αρθογραφία   
Δημοσιεύθηκε: Στις 27/04/2009 ώρα: 00:26
Μικρότερη γραμματοσειρά Επαναφορά γραμματοσειράς Μεγαλύτερη γραμματοσειρά
Αφού λοιπόν προσεγγίσαμε, έστω και αμυδρά, από την πλευρά της ιστορίας, τον ρόλο της διατροφής και φωτίσαμε σημαντικές πτυχές των σχέσεων που υπάρχουν ανάμεσα στην ανάπτυξη του ανθρώπινου εγκεφάλου, του πεπτικού συστήματος και της διατροφής, μπορούμε τώρα να μιλήσουμε για την ισορροπημένη διατροφή και τον ρόλο της στην διατήρηση της υγείας μας.
Την σχέση μεταξύ διατροφής και υγείας έχει επισημάνει και ο ΠΟΥ ο οποίος στο βιβλίο του «Food and health in Europe: a new basis for action» (τροφή και υγεία στην Ευρώπη: μια νέα βάση για δράση), που εκδόθηκε το 2007, γράφει ότι η συνεισφορά της διατροφής στην υπόθεση της υγείας στην Ευρώπη είναι σημαντική και ότι πολλές ασθένειες έχουν την βάση τους στην δίαιτα των σύγχρονων Ευρωπαίων. Τέτοιες είναι, για παράδειγμα, οι ασθένειες του καρδιαγγειακού και ο καρκίνος.

Η αναφορά για την παγκόσμια υγεία (The world health report) συμπεριλαμβάνει μια σειρά από παραμέτρους των ασθενειών που σχετίζονται με την δίαιτα όπως είναι η πίεση του αίματος, τα επίπεδα χοληστερόλης, η παχυσαρκία, το έλλειμμα φρούτων και λαχανικών στην ημερήσια δίαιτα μας. Όπως αναφέρεται στο συγκεκριμένο βιβλίο, το Εθνικό Ινστιτούτο Δημόσιας Υγείας της Σουηδίας προσπάθησε να εκτιμήσει την βαρύτητα διαφόρων παραμέτρων στην γένεση των ασθενειών, και ανάμεσα τους αυτή της διατροφής. Οι αναλύσεις λένε ότι η κακή διατροφή ευθύνεται για το 4,6% των συνολικών απωλειών σε έτη υγείας στην Ευρώπη, η παχυσαρκία ευθύνεται για το 3,7% και η μη άσκηση για το 1,4% αντίστοιχα. Αυτή η ανάλυση φυσικά δεν συμπεριλαμβάνει την πολυπλοκότητα της κατάστασης και τις πιθανές αλληλεπιδράσεις και φυσικά είναι δυνατόν να υποεκτιμά την σπουδαιότητα της διατροφής.

Πριν λοιπόν αναφερθούμε στο πεπτικό σύστημα, τα όργανα και τις λειτουργίες που αυτά εκτελούν, θεωρούμε ότι είναι απαραίτητο να μιλήσουμε για την διατροφή και τις διατροφικές ανάγκες του οργανισμού.

Να υπενθυμίσουμε ότι οι τροφές αποτελούν τα «καύσιμα» του οργανισμού μας. Είναι δηλαδή εκείνα τα μέσα που προμηθεύουν τον οργανισμό μας με την απαραίτητη ενέργεια, ώστε αυτός να μπορεί να διατηρηθεί στην ζωή, αλλά και για να μπορεί αυτός να αναπτύσσεται, να εργάζεται, να κινείτε, κλπ. Οι τροφές περιέχουν θρεπτικά συστατικά τα οποία μέσω του μεταβολισμού μας μετατρέπονται είτε σε ενέργεια, είτε σε δομικά συστατικά που απαιτούνται για το κτίσιμο του οργανισμού ή για τις «επιδιορθώσεις» του. Οι ενεργειακές ανάγκες ενός ενήλικα είναι περίπου 25-30 Kcal ανά kg βάρους. Με άλλα λόγια ένας ενήλικας βάρους 70 κιλών χρειάζεται 2100 Kcal/ημέρα προκειμένου να διατηρηθεί απλά στην ζωή.

Ένα θρεπτικό συστατικό είναι μια ουσία η οποία υπόκειται σε πέψη και απορροφάται μέσω του πεπτικού συστήματος και χρησιμοποιείται για να βοηθήσει στην λειτουργία του ανθρώπινου σώματος. Αυτές οι ουσίες, οι θρεπτικές, αποτελούνται κυρίως από:
• Τους υδατάνθρακες
• Τις πρωτείνες
• Τα λίπη
• Τις βιταμίνες
• Τα άλατα και
• Το νερό.

Οι τροφές περιέχουν ένα σημαντικό αριθμό από θρεπτικές ουσίες. Για παράδειγμα, το ψωμί ή το κρέας που τρωμε περιέχουν κύρια υδατάνθρακες, το πρώτο, και πρωτείνες το δεύτερο. Επίσης αμφότερα περιέχουν βιταμίνες. Εκτός όμως από αυτά τα θρεπτικά συστατικά, τα οποία απορροφώνται, υπάρχουν και οι ίνες οι οποίες συνίστανται από υλικά τα οποία δεν υπόκεινται στην διαδικασία της πέψης. Αυτές δεν είναι θρεπτικά συστατικά, αφού δεν απορροφώνται, αλλά διαδραματίζουν ένα σημαντικά θετικό ρόλο στην λειτουργία του γαστρεντερικού σωλήνα, δηλαδή του πεπτικού συστήματος.  Η καθημερινή μας διατροφή, η οποία διαμορφώνει και τις συνολικές διαιτητικές μας συνήθειες, αποτελείται από μια ποικιλία τροφών, τις οποίες ένα άτομο λαμβάνει ημερησίως και καταναλώνει στα γεύματα του. Η ισορροπημένη δίαιτα είναι σημαντική για την υγεία του οργανισμού και μαζί με το περιβάλλον (τον αέρα που αναπνέουμε και τις άλλες παραμέτρους που συνιστούν το εξωτερικό περιβάλλον – ένταση, ρυθμός ζωής, κλπ) αποτελούν τις κύριες συνιστώσες διαμόρφωσης της υγείας ενός ατόμου.

Από τι εξαρτάται όμως η σωστή διατροφή; Μερικές από τις παραμέτρους που επιδρούν ή που θα έπρεπε να λαμβάνουμε υπόψη μας για την διατροφή μας είναι:
• Το φύλο
• Η ηλικία
• Η φυσική δραστηριότητα (εργασία, άσκηση, κλπ)

Επίσης ένα άλλο ερώτημα που τίθεται είναι: υπάρχει ένας σταθερός κανόνας για σωστή διατροφή που να αφορά όλους τους ανθρώπους; Η άποψη μου είναι ότι έχουμε στα χέρια μας αρκετές ενδείξεις για το τι είναι μια ισορροπημένη διατροφή σε γενικές γραμμές, αλλά δεν μπορούμε να έχουμε απόλυτα στοιχεία πάνω στα οποία μπορούμε να στηρίξουμε ένα γενικευμένο κανόνα σωστής διατροφής για όλους τους ανθρώπους και αυτό το στηρίζω στους παρακάτω λόγους:

1. Η επιστήμη εξελίσσεται διαρκώς και με αυξανόμενους ρυθμούς τα τελευταία χρόνια. Αυτή η εξέλιξη έφερε και φέρνει στην επιφάνεια πλευρές που αφορούν την υγεία μας, το σώμα μας και φυσικά την διατροφή μας που ήταν άγνωστες ως χθες.

2. Οι συνθήκες εργασίας και διαβίωσης άλλαξαν δραματικά τα τελευταία χρόνια και μαζί τους οι ενεργειακές ανάγκες των ανθρώπων. Επίσης οι νέες εργασιακές συνθήκες έχουν μεταβάλλει και το είδος της έντασης ή του στρες στο οποίο υπόκεινται οι άνθρωποι.

3. Ο τρόπος ζωής (life style) επίσης έχει αλλάξει δραματικά (κάπνισμα, αλκοόλ, μόλυνση της ατμόσφαιρας, κλπ) και οι ρυθμοί της ζωής σε σχέση με το παρελθόν έχουν αυξηθεί με γεωμετρική πρόοδο. Επίσης η «βιομηχανοποίηση» στον κλάδο της διατροφής σε συνδυασμό με `την παγκοσμιοποίηση έφερε στο προσκήνιο νέες διατροφικές «μόδες» των οποίων οι επιδράσεις στην υγεία μόλις τώρα αρχίζουν να εντοπίζονται (μέσα από επιδημιολογικές μελέτες).

4. Οι αλληλεπιδράσεις όλων των παραπάνω παραμέτρων είναι αυτές που σε τελευταία ανάλυση καθορίζουν την υγεία ενός ατόμου. Για παράδειγμα ένα άτομο που τρέφεται «σωστά», σύμφωνα με τις τελευταίες συστάσεις των διατροφολόγων, αλλά ζει μέσα σε ένα έντονα εργασιακό περιβάλλον, γεμάτο στρες ή και άλλους επιβαρυντικούς παράγοντες (θόρυβος, τοξικές ουσίες, κλπ) δεν σημαίνει ότι θα είναι υγιές. Από την άλλη πλευρά πάλι ένα άτομο που ζει σε ένα καθαρό περιβάλλον και έχει μια ισορροπημένη εργασιακή ζωή, απαλλαγμένη από στρες, αλλά δεν τηρεί με «ευλάβεια» τους κανόνες της υγιεινής διατροφής, δεν σημαίνει ότι θα αρρωστήσει.
Όλα τα παραπάνω αποτελούν, ίσως, μερικές από τις παραμέτρους που ανάγκασαν το τμήμα Γεωργίας των Η.Π.Α. να εκδώσει από το 1992 δυο οδηγίες σχετικά με την «πυραμίδα της διατροφής». Η οδηγία που εκδόθηκε το 1992 συνιστούσε στον κόσμο να ελαχιστοποιήσει την λήψη λίπους μέσω των τροφών και να χρησιμοποιεί τρόφιμα που είναι πλούσια σε υδατάνθρακες, όπως το ψωμί, το ρύζι, τα ζυμαρικά, κλπ. Ο στόχος ήταν η μείωση της κατανάλωσης κεκορεσμένων λιπών που οδηγούσαν στην αύξηση των επιπέδων χοληστερόλης στο αίμα. Το 2005 υπήρξε μια αναθεώρηση αυτής της οδηγίας η οποία προέτρεπε τους πολίτες να καταναλώνουν δημητριακά ολικής αλέσεως ή ανεπεξέργαστα τρόφιμα και να ασκούνται. Όμως δεν εστίασε επαρκώς την προσοχή τους στους κινδύνους που προέρχονται από τα ζάχαρα και ορισμένους τύπους λιπαρών και αγνόησε τα οφέλη ορισμένων άλλων ουσιών που ανήκουν στην κατηγορία των λιπών. Τα τελευταία χρόνια τέλος, οι διατροφολόγοι συστήνουν μια νέα διατροφική πυραμίδα που ενθαρρύνει την κατανάλωση των υγιεινών «λιπαρών» ενώ ταυτόχρονα εστιάζεται στην προσπάθεια για μείωση της κατανάλωσης ραφιναρισμένων υδατανθράκων, βουτύρου και κόκκινου κρέατος.

Θεωρώ ότι όλα τα παραπάνω οδηγούν για άλλη μια φορά στο συμπέρασμα ότι η ισορροπία είναι ουσιαστικό στοιχείο μιας υγιούς ζωής και αυτή η ισορροπία δεν εξαρτάται μόνο από ένα παράγοντα ή παράμετρο αλλά από ένα σύνολο παραμέτρων. Το ζητούμενο είναι να εντοπίσουμε την βαρύτητα των διαφόρων παραμέτρων και το κατά πόσο το πρόσημο μετά το άθροισμα των διαφορετικών παραμέτρων θα είναι θετικό ή όχι.

Ας δούμε όμως τι θεωρείται (με τις μέχρι τώρα γνώσεις μας) ισορροπημένη διατροφή (στο επόμενο).
Επιστροφή


Αναλύσεις - Μελέτες
Γρίπη - H1N1
Παιδεία και Κοινωνία
Ασφαλιστικό
Ασφαλιστικό - Κόμματα
Ασφαλιστικό - Οικονομία

Μας ενδιαφέρει όλους
Διατροφή
Αλλεργίες
Aids / HIV
Διαβήτης
Ισορροπημένη Διατροφή
Εγκυμοσύνη
Καρδιολογικά Θέματα
Καρκίνος
Ουρολογικά Θέματα
Παχυσαρκία
Πνεύμονας...Ζωής
Οφθαλμολογία
Σεξουαλική Υγεία
Στοματική Υγιεινή
Το Γνωρίζατε αυτό;
Ορθοπεδικά Θέματα
Περιοχή μελών
* Ξέχασα τον κωδικό
*Εγγραφή νέου μέλους
Θέματα
Υγεία & Οικογένεια
Υγεία & Πρόληψη
Υγεία & Άντρας
Υγεία & Γυναίκα
Υγεία & Παιδί
Υγεία & 3η Ηλικία
Υγεία & Ομορφιά
Υγεία & 4 Εποχές
Υγεία & Διατροφή
Υγεία & Ευ Ζήν
Υγεία & Sex
Ψυχική Υγεία

Newsletter
Newsletter
Αρχική Σελίδα | Όροι Χρήσης | Προστασία Προσωπικών Δεδομένων

Οι πληροφορίες οι οποίες παρέχονται στον διαδικτυακό τόπο medinfo.gr δέν έχουν συμβουλευτικό,
αλλά καθαρά πληροφοριακό χαρακτήρα. Παρακαλόύμε συμβουλευτείτε τον ιατρό σας.


© 2018 Medinfo   Κατασκευή ιστοσελίδων: ATnet Communications Α.Ε.