Σαββάτο 29 Απριλίου 2017 00:42

Τα γονίδια καθορίζουν την κοινωνικότητα
Επιμέλεια: Ομάδα Medinfo
Πηγή: Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων
Δημοσιεύθηκε: Στις 28/01/2009 ώρα: 10:48
Αν κάποιος άνθρωπος περιβάλλεται από φίλους ή μένει στο κοινωνικό περιθώριο, αν τρελλαίνεται για πάρτι ή προτιμά τη μοναξιά, αν αποτελεί επίκεντρο της προσοχής των γύρω του ή όχι, σε μεγάλο βαθμό οφείλεται στα γονίδιά του, σύμφωνα με νέα επιστημονική έρευνα, με επικεφαλής τον έλληνα καθηγητή στην Ιατρική Σχολή του πανεπιστημίου Χάρβαρντ Νίκο Χρηστάκη, όπως αναφέρουν το πρακτορείο Ρόιτερ και ο "Γκάρντιαν".

Σύμφωνα με το Χρηστάκη, από την έρευνα προκύπτουν πολλά "παράξενα πράγματα", που εν μέρει ερμηνεύουν γιατί μερικοί άνθρωποι είναι δημοφιλείς και άλλοι όχι. Όπως δήλωσε, "διαπιστώσαμε ότι το πόσο διασυνδεμένοι είναι οι φίλοι κάποιου, εξαρτάται από τα γονίδιά του. Μερικοί άνθρωποι έχουν τέσσερις φίλους που γνωρίζονται μεταξύ τους και μερικοί άλλοι έχουν τέσσερις φίλους που δεν γνωρίζονται καθόλου μεταξύ τους. Το αν ο Ντικ και ο Χάρι θα γνωριστούν τελικά μεταξύ τους, αυτό εξαρτάται από τα γονίδια του Τομ (σ.σ. του κοινού τους φίλου και συνδετικού κρίκου)".

Ο Χρηστάκης και ο Τζέημς Φάουλερ, του πανεπιστημίου της Καλιφόρνιας-Σαν Ντιέγκο, έχουν ήδη γίνει γνωστοί στον επιστημονικό κόσμο για προηγούμενες έρευνές τους, που είχαν δείξει ότι πώς το κάπνισμα, η παχυσαρκία και η ευτυχία εξαπλώνονται στα κοινωνικά δίκτυα.

Στη νέα μελέτη, που δημοσιεύτηκε στα "Πρακτικά" της Εθνικής Ακαδημίας Επιστημών των ΗΠΑ, οι δύο ερευνητές, μαζί με τον Κρίστοφερ Ντόουζ, επίσης του πανεπιστημίου της Καλιφόρνιας-Σαν Ντιέγκο, μελέτησαν στοιχεία σχετικά με το στιλ ζωής και τις φιλίες πάνω από 1.000 διδύμων έφηβων αδελφών (επειδή μοιράζονται ίδιο περιβάλλον, μπορεί ευκολότερα να διαπιστωθεί η επίδραση των γονιδίων). Όπως είπε ο Χρηστάκης, ανακάλυψαν ότι υπάρχει μια γενετικά καθορισμένη τάση για το αν θα συστήσει κανείς τους φίλους του μεταξύ τους και αν έτσι θα δημιουργήσει ένα ευρύτερο δίκτυο φίλων.

Σύμφωνα με το Χρηστάκη, η γενετική αυτή τάση πιθανότατα οφείλεται σε εξελικτικούς λόγους, καθώς όποιος έχει δημιουργήσει ένα τέτοιο δίκτυο φίλων, με αυτόν ως συνδετικό κρίκο, βρίσκεται στο επίκεντρο του κοινωνικού "κύκλου" και έτσι διαθέτει χρήσιμες πληροφορίες (π.χ. μέσω κουτσομπολιών ή απλής ανταλλαγής πληροφοριών) για διάφορα ωφέλιμα πράγματα, όπως σε ποιο εστιατόριο μπορεί να φάει κανείς καλά ή που να επενδύσει σωστά τα χρήματά του.

Από την άλλη όμως, υπάρχουν μειονεκτήματα, όπως π.χ. ότι όποιος είναι στο κοινωνικό επίκεντρο, κινδυνεύει να κολλήσει μικρόβια από όλες τις πλευρές, πράγμα που οδηγεί κάποιον σε πιο επιφυλακτική κοινωνική συμπεριφορά.

Σε κάθε περίπτωση, είπε ο Χρηστάκης, "μπορέσαμε να δείξουμε ότι η θέση του καθενός στα τεράστια κοινωνικά δίκτυα έχει μια γενετική βάση. Στην πραγματικότητα, το όμορφο και πολύπλοκο πρότυπο των ανθρώπινων διασυνδέσεων εξαρτάται από τα γονίδιά μας σε σημαντικό βαθμό".