Τρίτη 17 Οκτωβρίου 2017 04:42

Η βιταμίνη D ωφελεί τις νοητικές ικανότητες στη τρίτη ηλικία
Πηγή: ΑΠΕ - ΜΠΕ
Δημοσιεύθηκε: Στις 22/05/2009 ώρα: 01:02
Τα αυξημένα επίπεδα της βιταμίνης D, τα οποία δημιουργούνται στο δέρμα μετά την έκθεση του ανθρώπου στον ήλιο, σχετίζονται με την αυξημένη νοητική ικανότητα στους μεσήλικες και ακόμη περισσότερο τους ηλικιωμένους, σύμφωνα με μια νέα βρετανική επιστημονική έρευνα.
Η ωφέλεια της βιταμίνης D για την ταχύτερη νοητική επεξεργασία των πληροφοριών βρέθηκε ότι είναι μεγαλύτερη στα άτομα ιδίως άνω των 60 ετών, αν και δεν είναι σαφείς οι βιολογικοί λόγοι για αυτό.

Η μελέτη, που δημοσιεύτηκε στο "Journal of Neurology, Neurosurgery and Psychiatry" (Περιοδικό Νευρολογίας, Νευροχειρουργικής και Ψυχιατρικής), σύμφωνα με τα πρακτορεία Ρόιτερ και Γαλλικό, έγινε από ερευνητές του πανεπιστημίου του Μάντσεστερ, υπό τον Ντέηβιντ Λι, σε συνεργασία με άλλους Ευρωπαίους ερευνητές, και σύγκρινε τις νοητικές επιδόσεις πάνω από 3.000 ανδρών μεταξύ 40 - 79 ετών.

Όσοι είχαν υψηλότερα επίπεδα της συγκεκριμένης βιταμίνης, εμφάνισαν συστηματικά καλύτερες επιδόσεις σε απλά νευροψυχολογικά τεστ, που αξιολογούν την ικανότητα προσοχής και την ταχύτητα επεξεργασίας των δεδομένων. Όσοι είχαν χαμηλά επίπεδα βιταμίνης D, εμφάνιζαν χειρότερες επιδόσεις. Οι ερευνητές ανέφεραν ότι κατάφεραν να απομονώσουν την επίδραση άλλων παραγόντων, όπως το μορφωτικό επίπεδο, η ψυχολογική διάθεση, η σωματική άσκηση κ.α.

Οι επιστήμονες δεν έχουν κατανοήσει ακόμα τον ακριβή μηχανισμό θετικής επίδρασης της βιταμίνης D, αλλά εκτιμούν ότι αυτή συμβαίνει είτε μέσω της αύξησης ορισμένων ορμονών, είτε μέσω προστασίας των νευρώνων (εγκεφαλικών κυττάρων).
Η κύρια πηγή της βιταμίνης D (που επίσης βοηθά τα κύτταρα να απορροφήσουν ασβέστιο και τα οστά να είναι υγιή) είναι η έκθεση στον ήλιο επί δέκα ως δεκαπέντε λεπτά τουλάχιστον τη μέρα, ενώ τα λιπαρά ψάρια επίσης αποτελούν θαυμάσια πηγή αυτής της βιταμίνης. Επίσης η βιταμίνη μπορεί να ληφθεί μέσω ειδικών σκευασμάτων από το φαρμακείο. Οι ερευνητές προειδοποίησαν πάντως ότι η ανακάλυψή τους δεν σημαίνει ότι κάποιος πρέπει να ψήνεται στον ήλιο, γιατί τότε καιροφυλακτεί ο κίνδυνος του καρκίνου του δέρματος.

Μια προηγούμενη ολλανδική έρευνα από το πανεπιστήμιο του Άμστερνταμ είχε δείξει ότι η έλλειψη βιταμίνης D μπορεί να αυξήσει τον κίνδυνο κατάθλιψης ή άλλα ψυχικά προβλήματα στους ηλικιωμένους. Άλλες μελέτες έχουν δείξει ότι αυτή η βιταμίνη μπορεί να λειτουργήσει προστατευτικά κατά του καρκίνου, των προβλημάτων στις αρτηρίες και της φυματίωσης.

Μια πρόσφατη μελέτη, από την Ιατρική Σχολή του βρετανικού πανεπιστημίου του Γουόργουικ, που δημοσιεύτηκε στο ιατρικό περιοδικό "Diabetes Care", διαπίστωσε ότι η παραμονή στον ήλιο επί περισσότερη ώρα μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο των ηλικιωμένων να εμφανίσουν καρδιακές παθήσεις ή διαβήτη, κυρίως επειδή ο ήλιος αυξάνει την ποσότητα της βιταμίνης D. Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι η έλλειψη βιταμίνης D σχετίζεται άμεσα με την εμφάνιση του μεταβολικού συνδρόμου, το οποίο, με τη σειρά του, δρα αρνητικά για την καρδιά και το διαβήτη.