Τετάρτη 28 Ιουνίου 2017 20:29

«Αντίδοτο» ο ύπνος στα γονίδια του πάχους
Πηγή: Υγεία - Τα Νέα
Δημοσιεύθηκε: Στις 02/05/2012 ώρα: 10:55
Ο πολύς και καλός ύπνος μπορεί να μας βοηθήσει να νικήσουμε την γενετική προδιάθεση προς την παχυσαρκία, αναφέρουν αμερικανοί επιστήμονες.
Σε μελέτη που πραγματοποίησαν με 1.088 ζεύγη διδύμων, άλλοι εκ των οποίων ήταν πανομοιότυποι και άλλοι όχι, κατέληξαν στο συμπέρασμα πως όσο περισσότερο κοιμόντουσαν, τόσο αμβλυνόταν η επίδραση των γονιδίων της παχυσαρκίας που είχαν κληρονομήσει από τους γονείς τους. «Το γενικό συμπέρασμα της μελέτης μας είναι πως όσο λιγότερο κοιμάται κανείς, τόσο περισσότερο συμβάλλουν τα γονίδιά του στο πόσο ζυγίζει, ενώ αντιθέτως όσο περισσότερο κοιμάται τόσο λιγότερο καθορίζουν τα γονίδιά του το βάρος του», δήλωσε ο επικεφαλής ερευνητής δρ Ναθάνιελ Γουώτσον, νευρολόγος και ένας εκ των διευθυντών του Κέντρου Ιατρικής Ύπνου στο Πανεπιστήμιο της Ουάσινγκτον. Προγενέστερες μελέτες έχουν δείξει ότι ύπνος και σωματικό βάρος σχετίζονται, αλλά στην παρούσα μελέτη διερευνήθηκε η τυχόν επίδραση του ύπνου στα γονίδια. Για τους σκοπούς της μελέτης, οι ερευνητές θεώρησαν ως έχοντες έλλειψη ύπνου όσους εθελοντές κοιμόντουσαν λιγότερο από 7 ώρες κάθε βράδυ. Φυσιολογικό ύπνο είχαν όσοι κοιμόντουσαν μεταξύ 7 και 8,9 ωρών, ενώ… υπναράδες ήταν όσοι υπερέβαιναν τις 9 ώρες κάθε βράδυ. Η μέση ηλικία των εθελοντών ήταν τα 37 χρόνια, ενώ η μέση διάρκεια του ύπνου 7,2 ώρες. Όπως γράφουν οι ερευνητές στην επιθεώρηση «Sleep» την οποία εκδίδει η Αμερικανική Ακαδημία Ιατρικής Ύπνου (AASM), η πρώτη παρατήρησή τους ήταν πως οι εθελοντές που κοιμόντουσαν περισσότερο απ’ όλους, ήταν πιο αδύνατοι σε σύγκριση με όσους κοιμόντουσαν λιγότερο απ’ όλους. Σε επίπεδο γενετικής, όμως, τα ευρήματα ήταν ως εξής: * Για τους διδύμους που κοιμόντουσαν περισσότερο από 9 ώρες κάθε βράδυ, οι γενετικοί παράγοντες ευθύνονταν για το περίπου 32% των παρατηρούμενων διακυμάνσεων του σωματικού βάρους. * Για τους διδύμους που κοιμόντουσαν κάτω από 7 ώρες κάθε βράδυ, οι γενετικοί παράγοντες ευθύνονταν για το 70% των διακυμάνσεων του βάρους. * Για τους διδύμους που κοιμόντουσαν 7-9 ώρες, οι γενετικοί παράγοντες ευθύνονταν για το 60% των διακυμάνσεων του βάρους. Όπως εξήγησε ο δρ Γουώτσον, τόσο οι ανάγκες μας σε ύπνο όσο και ο Δείκτης Μάζας Σώματος (δηλαδή η αναλογία σωματικού βάρους προς τετράγωνο ύψους) είναι κληρονομούμενα χαρακτηριστικά, αλλά ως φαίνεται αλληλεπιδρούν μεταξύ τους. Αν και ο ακριβής βιολογικός μηχανισμός πίσω από αυτή την αλληλεπίδραση δεν έχει αποσαφηνιστεί ακόμα, ο δρ Γουώτσον πιστεύει πως ο ύπνος πρέπει να επηρεάζει χαρακτηριστικά όπως η πείνα, ο κορεσμός της, η αποθήκευση λίπους και ο μεταβολισμός, τα οποία σαφέστατα καθορίζουν το σωματικό βάρος. Προγενέστερες μελέτες έχουν δείξει ότι η έλλειψη ύπνου αυξάνει τα επίπεδα της ορμόνης της πείνας και μειώνει εκείνα μίας άλλης ορμόνης που διεγείρει το αίσθημα του κορεσμού της (οι ορμόνες αυτές είναι η γκρελίνη και η λεπτίνη).