Δευτέρα 16 Σεπτεμβρίου 2019 11:44
MedInfo
Εκτύπωση σελίδας  Στείλ'το σε φίλο 
 


Θεματική Αναζήτηση:


Απόψεις
Τα προβλήματα της ζωής στις μεγάλες πόλεις της χώρας μας.
Επιμέλεια: Δ. Πανταζής - Φαρμακοποιός 
Πηγή: Καθημερινή   
Δημοσιεύθηκε: Στις 17/06/2008 ώρα: 13:23
Μικρότερη γραμματοσειρά Επαναφορά γραμματοσειράς Μεγαλύτερη γραμματοσειρά
Με αφορμή δύο άρθρα της εφημερίδας «Καθημερινή» θα θέλαμε να επισημάνουμε και πάλι τις αντιφάσεις τις σύγχρονης κοινωνικής μας ζωής. Το πρώτο άρθρο αφορούσε την ποιότητα ζωής στις κυριότερες πόλεις της χώρας μας, ενώ το δεύτερο αφορούσε την έρευνα του … και την σύνδεση των ρύπων, που η καθημερινή ανθρώπινη δραστηριότητα παράγει, με τις καρδιοπάθειες.

Επανειλημμένα στο παρελθόν έχουμε επισημάνει ότι το πρόβλημα της υγείας είναι απόρροια ενός τρόπου ζωής στον οποίο έχουμε υποβάλλει τον εαυτό μας. Θα ήθελα να σημειώσω τη προσωπική ευθύνη του καθενός από εμάς που κατά την άποψη μου είναι σημαντική, αφού καμία άμεση ή έμμεση προσπάθεια δεν γίνεται από την συντριπτική πλειοψηφία των πολιτών για να αλλάξουν τα πράγματα. Όσο αφορά το κράτος και τις αρχές ούτε λόγος να γίνεται – ο τρόπος αντίδρασης του κράτους στα σύγχρονα προβλήματα θα μπορούσε να χαρακτηριστεί με ιατρικούς όρους ως βαθύ κώμα.

Το περίεργο είναι, ότι εμείς οι ίδιοι που κάνουμε ελάχιστα ή τίποτα για να βελτιωθεί ο τρόπος ζωής, έχουμε αναγνωρίσει το πρόβλημα, όπως τουλάχιστο δείχνει η έρευνα της Public Issue που πραγματοποιήθηκε για λογαριασμό της εφημερίδας «Καθημερινή» το Μάιο του 2008 και δημοσιεύτηκε στην ίδια εφημερίδα το Σάββατο 24 Μαίου 2008. Σύμφωνα λοιπόν με την εφημερίδα, επιλέχτηκαν «συνολικά 24 μεταβλητές (ερωτήσεις), οι οποίες αποτυπώνουν εμπειρικά -στο μέτρο του δυνατού- τις σημαντικότερες παραμέτρους του σύγχρονου τρόπου ζωής των κατοίκων των μεγάλων ελληνικών πόλεων». Όπως αναφέρει ο κος Γιάννης Μαυρής χρησιμοποιήθηκαν σαν μεταβλητές οι συνθήκες κατοικίας και διαμονής, η απασχόληση, η μετακίνηση, το κόστος διαβίωσης, οι δυνατότητες μόρφωσης, η επάρκεια των υπηρεσιών υγείας, η κατάσταση του περιβάλλοντος, ο βαθμός κοινωνικής συνοχής και η αναψυχή. Από τις απαντήσεις των ερωτηθέντων, συνεχίζει ο κος Γιάννης Μαυρής, κατασκευάζεται μια τριθέσια κλίμακα ικανοποίησης από την ποιότητα ζωής στην πόλη (-, 0, +), όπου «-» υποδηλώνει το ποσοστό των δυσαρεστημένων από την ποιότητα ζωής στην πόλη, «0» το ποσοστό των ουδέτερων (ούτε ικανοποιημένοι/ούτε δυσαρεστημένοι) και «+» το ποσοστό των ικανοποιημένων από την ποιότητα ζωής στην πόλη (βλέπε παραπλεύρως, τα σχετικά διαγράμματα των πόλεων).

Στη συνέχεια, μας ενημερώνει και πάλι ο κος Μαυρής, με βάση τον λόγο των γνωμών που υποδηλώνουν «ικανοποίηση» προς τις γνώμες που υποδηλώνουν «δυσαρέσκεια» (δηλαδή το ποσοστό των ατόμων που δηλώνουν ότι είναι ικανοποιημένοι από την ποιότητα της ζωής στην πόλη που διαμένουν, έναντι του ποσοστού των ατόμων που δηλώνουν ότι είναι δυσαρεστημένοι), προκύπτει ο Δείκτης Ικανοποίησης από την Ποιότητα Ζωής στις Πόλεις (UrbaLife SatisfactioIndex - ULSI). Από τον τρόπο υπολογισμού του προκύπτει, κατά συνέπεια, ότι τιμή 100 στον δείκτη ικανοποίησης σημαίνει πως στη συγκεκριμένη πόλη υφίσταται απόλυτη ισοδυναμία ικανοποιημένων/δυσαρεστημένων κατοίκων από την ποιότητα ζωής, που αυτή παρέχει. Τιμή 200 στον δείκτη υποδηλώνει, ότι ο αριθμός των πολιτών που αισθάνεται ικανοποιημένος από την ποιότητα της ζωής του είναι διπλάσιος από εκείνους που εκφράζουν δυσαρέσκεια για την υφιστάμενη ποιότητα ζωής τους. Τέλος, τιμή 50 σημαίνει, ότι το ποσοστό των δυσαρεστημένων από την ποιότητα ζωής σε μια πόλη είναι διπλάσιο από το αντίστοιχο ποσοστό των ικανοποιημένων.

Σύμφωνα λοιπόν με τα αποτελέσματα αυτής της έρευνας, οι πιο ικανοποιημένοι, με την ποιότητα ζωής που διαθέτουν Ελληνες, συναντώνται στα Χανιά (Δ=130), στη Λάρισα (Δ=129) και στα Γιάννενα (Δ=115), ενώ οι πιο δυσαρεστημένοι είναι οι κάτοικοι του Πειραιά (Δ=53), της Θεσσαλονίκης (Δ=67), και της Πάτρας (Δ=75). Τέλος και σύμφωνα πάντα με την έρευνα οι περισσότερες ελληνικές πόλεις παρουσιάζουν χαμηλά ποσοστά ικανοποίησης από την ποιότητα ζωής.

Επίσης, σύμφωνα πάντα με την έρευνα, το σημαντικότερο πρόβλημα των μεγάλων αστικών κέντρων είναι το κυκλοφοριακό (48%) και ακολουθούν σε απόσταση η ανεργία (15%), η καθαριότητα (15%) και η ρύπανση (13%).

Το ερώτημα όμως που κατά την άποψη μου τίθεται είναι το εξής: Αν πράγματι ζητάμε από την πολιτεία ή την κοινωνία ευρύτερα να καλύπτει τις ανάγκες της υγείας, γιατί να μην ζητάμε από αυτούς που βαρύνουν την ατμόσφαιρα ή την ζωή μας με ρύπους, κάθε λογής να πληρώσουν; Γιατί ο φτωχός που μετακινείται με τα μέσα μαζικής μεταφοράς ή ο νέος που μετακινείται με το ποδήλατο ή με το μηχανάκι, θα πρέπει να πληρώσει για το πρόβλημα της υγείας του, που προκαλεί ο «αρχοντοχωριάτης» που θέλει να πουλήσει μούρη κυκλοφορώντας με τα 3000 ή 4000 κυβικά του στην Αθήνα; Από όποια σκοπιά και να το δει κανείς – είτε από την σκοπιά της κλασικής οικονομικής σκέψης, είτε από την σκοπιά της βιώσιμης ανάπτυξης – το δίκαιο είναι να πληρώσει, και μάλιστα βαριά, αυτός που δημιουργεί το πρόβλημα. Δεν θα είμαστε εμείς αυτοί που θα απαγορεύσουμε στον «αρχοντοχωριάτη» να «ομορφύνει» την μίζερη ζωή του και να απαλύνει την ανία του με τα «κυβικά» του. Αφού όμως έχει τόσα ώστε να εξαγοράζει την χαρά του με αυτό τον τρόπο ας αναλάβει και τις ευθύνες των πράξεων του και ας πληρώσει «λίγο» παραπάνω, για να έχουν δικαίωμα στην ζωή και οι «προσγειωμένοι» και αυτοί που σέβονται το περιβάλλον και προσπαθούν, αλλά και οι ανήμποροι που δεν μπορούν να ξεπεράσουν τα προβλήματα της καθημερινότητας τους που άλλοι, μέσα από την συμπεριφορά τους, τους επέβαλαν.

Το ζήτημα όμως της ποιότητας ζωής, από το σύγχρονο τρόπο ζωής και εργασίας δεν φαίνεται να σταματά απλά στην έκφραση μιας δυσαρέσκειας και δεν φαίνεται να αφορά μόνο την χώρα μας. Οι συνέπειες αυτής της μαζικής «διαστροφικής» συμπεριφοράς φαίνεται να έχουν και άλλες συνέπειες που αφορούν την σφαίρα της ψυχικής υγείας. Όπως είναι γνωστό τα στοιχεία του ΠΟΥ (Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας) αναφέρουν ότι η κατάθλιψη είναι η τέταρτη, από πλευράς επιβάρυνσης, ασθένεια σε όλο τον κόσμο. Ταυτόχρονα, είναι δεύτερη στις ανεπτυγμένες κοινωνίες, γεγονός που οφείλεται, όπως αναφέρουν οι ειδικοί, όχι μόνο στη δυνητική προδιάθεση αλλά κυρίως στις συνθήκες συμβίωσης που διαμορφώνοντας τα τελευταία χρόνια, με κυρίαρχο στοιχείο τον κοινωνικό ανταγωνισμό. Ας σκεφτούμε για παράδειγμα τον ανταγωνισμό που αναδεικνύει η επιθετική οδήγηση και συμπεριφορά στους δρόμους των μεγάλων πόλεων, ο οποίος έρχεται να προστεθεί σε όλους τους άλλους ανταγωνισμούς της προσωπικής μας και εργασιακής μας ζωής στρεβλώνοντας τις ανθρώπινες σχέσεις και όχι μόνο. Ας σκεφτούμε ακόμα την ανασφάλεια που βιώνει ο σύγχρονος άνθρωπος στην «σύγχρονη» κοινωνία μας. Ανασφάλεια που αφορά, την υγεία την εργασία, το μέλλον κλπ, και οδηγεί σε αυτό που ειδικοί ονομάζουν φόβο κοινωνικού αποκλεισμού που βιώνει ο σύγχρονος άνθρωπος.

Να σημειώσουμε ότι σε παλιότερο άρθρο της εφημερίδας «Καθημερινή» (14-11-2006) σημειώνονταν οι επιπτώσεις αυτού του τρόπου ζωής στην ισορροπία των ανθρώπων. Συγκεκριμένα το άρθρο ανέφερε ότι σε διεθνή έρευνα που διεξήχθη ανάμεσα σε 24 χώρες στον τον κόσμο, έδειξε ότι η πλειονότητα του εργαζόμενου πληθυσμού (69%) δηλώνει ότι δεν βιώνει ικανοποιητική ισορροπία μεταξύ επαγγελματικής και προσωπικής ζωής, ενώ ο μισός πληθυσμός (49%) αισθάνεται ότι αυτή η «ανισορροπία» τους επηρεάζει προσωπικά: η προσωπική υγεία και η σχέση με την οικογένεια ή/και τον σύντροφο είναι οι δύο τομείς που επηρεάζονται αρνητικά από την έλλειψη αυτής της ισορροπίας.

Η κα Ξένια Κούρτογλου, Πρόεδρος και Διευθύνουσα Σύμβουλος της Focus είχε δηλώσει τότε ότι: «Είναι σαφές ότι στην εποχή μας έχει διαταραχθεί η ισορροπία μεταξύ επαγγελματικής και προσωπικής ζωής σε όλο τον κόσμο. Από την μία πλευρά σε πολλές χώρες συναντάμε έλλειψη συγκεκριμένων δεξιοτήτων/επαγγελματιών, ενώ παράλληλα τα υπερβολικά ωράρια εξαντλούν αρκετούς από τους εργαζόμενους και τους δημιουργούν γενικότερα προβλήματα στην ζωή τους, στην υγεία και στην οικογένειά τους. Φαίνεται ότι θα πρέπει οι οργανισμοί-εργοδότες να υποστηρίξουν το προσωπικό τους στην αναζήτηση αποκατάστασης ισορροπίας μεταξύ της δουλειάς και των άλλων πτυχών της ζωής τους αν θέλουν να τους κρατήσουν, και ενδεχομένως ένα βήμα θα ήταν η καθιέρωση ευέλικτων ωραρίων ή ακόμα και η δυνατότητα εργασίας από το σπίτι».

Είναι πολλοί αυτοί που υποστηρίζουν ότι σημαντικό ρόλο σε αυτή την προβληματική κατάσταση διαδραματίζει η καταναλωτική κοινωνία μας. Να υπενθυμίσουμε ότι ανάμεσα σε αυτούς συγκαταλέγονται ο Ξενοφών Ζολώτας (Οικονομική ανάπτυξη και φθίνουσα κοινωνική ευημερία), ο Robert Lane¹  (Η απώλεια της ευτυχίας στις Δημοκρατίες της αγοράς  - κυκλοφορεί μόνο στα Αγγλικά), ο George Ritzer²  (Η εποχή της υπερκατανάλωσης – μόνο στα Αγγλικά) και μια πλειάδα άλλων συγγραφέων που έχουν μελετήσει σε βάθος τις σύγχρονες κοινωνικές και παραγωγικές σχέσεις. Σύμφωνα λοιπόν με αυτές τις απόψεις η αδυναμία του ατόμου να αποκτήσει όλα όσα του προβάλλονται και όλα όσα θέλει, ενδέχεται να προκαλεί κοινωνική δυσφορία σε όσους δεν μπορούν να αντεπεξέλθουν σε αυτές τις σύγχρονες καταναλωτικές επιταγές για τους ίδιους και για τις οικογένειες τους, και από ότι φαίνεται αυτοί δεν είναι λίγοι.


 ¹ Καθηγητής Πολιτικών Επιστημών στο πανεπιστήμιο του YALE
 ² Διδάσκει κοινωνιολογία στο πανεπιστήμιο του Maryland και θεωρείτε παγκοσμίως σαν ειδικός σε θέματα κατανάλωσης

Επιστροφή


Αναλύσεις - Μελέτες
Γρίπη - H1N1
Παιδεία και Κοινωνία
Ασφαλιστικό
Ασφαλιστικό - Κόμματα
Ασφαλιστικό - Οικονομία

Μας ενδιαφέρει όλους
Διατροφή
Αλλεργίες
Aids / HIV
Διαβήτης
Ισορροπημένη Διατροφή
Εγκυμοσύνη
Καρδιολογικά Θέματα
Καρκίνος
Ουρολογικά Θέματα
Παχυσαρκία
Πνεύμονας...Ζωής
Οφθαλμολογία
Σεξουαλική Υγεία
Στοματική Υγιεινή
Το Γνωρίζατε αυτό;
Ορθοπεδικά Θέματα
Περιοχή μελών
* Ξέχασα τον κωδικό
*Εγγραφή νέου μέλους
Θέματα
Υγεία & Οικογένεια
Υγεία & Πρόληψη
Υγεία & Άντρας
Υγεία & Γυναίκα
Υγεία & Παιδί
Υγεία & 3η Ηλικία
Υγεία & Ομορφιά
Υγεία & 4 Εποχές
Υγεία & Διατροφή
Υγεία & Ευ Ζήν
Υγεία & Sex
Ψυχική Υγεία

Newsletter
Newsletter
Αρχική Σελίδα | Όροι Χρήσης | Προστασία Προσωπικών Δεδομένων

Οι πληροφορίες οι οποίες παρέχονται στον διαδικτυακό τόπο medinfo.gr δέν έχουν συμβουλευτικό,
αλλά καθαρά πληροφοριακό χαρακτήρα. Παρακαλόύμε συμβουλευτείτε τον ιατρό σας.


© 2019 Medinfo   Κατασκευή ιστοσελίδων: ATnet Communications Α.Ε.