Δευτέρα 10 Δεκεμβρίου 2018 16:54

Έρευνα 'σταθμός' για τον καρκίνο
Επιμέλεια: Ομάδα Medinfo
Πηγή: Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων
Δημοσιεύθηκε: Στις 07/11/2008 ώρα: 09:52
Αμερικανοί επιστήμονες ανακοίνωσαν ότι αποκωδικοποίησαν την πλήρη αλυσίδα του DNA σε μία καρκινοπαθή ασθενή εντοπίζοντας έτσι τα “ένοχα” γονίδια που ευθύνονται για την ανάπτυξη του καρκίνου.

Πρόκειται για μία από τις σημαντικότερες έρευνες για τον καρκίνο, η οποία θα σηματοδοτήσει ενδεχομένως μία νέα εποχή στην κατανόηση και θεραπεία του.

Η ερευνητική ομάδα από το πανεπιστήμιο Washington αναγνώρισε 10 μεταλλάξεις γονιδίων, οι οποίες φαίνεται ότι ευθύνονται για την εμφάνιση μυελογενούς λευχαιμίας στη συγκεκριμένη ασθενή. Μάλιστα δύο από τις γονιδιακές παραλλαγές είχαν αναγνωριστεί και στο παρελθόν ότι συνδέονται με τη νόσο. Η τεχνική ταυτοποίησης των γονιδίων, όπως περιγράφηκε στην επιστημονική επιθεώρηση Nature, θα μπορούσε να εφαρμοστεί και σε άλλες μορφές καρκίνου ή ακόμα και να βοηθήσει στο σχεδιασμό νέων στοχευμένων φαρμάκων.

Οι ερευνητές πήραν δύο δείγματα από τη γυναίκα όταν ήταν 50 χρονών και εξέτασαν το DNA για να παρατηρήσουν αν υπάρχουν διαφορές. Η γυναίκα αργότερα κατέληξε από τη νόσο. Το ένα δείγμα ελήφθη από υγιή δερματικά κύτταρα και το άλλο από τον μυελό των οστών, όπου υπήρχαν καρκινικά κύτταρα. Εξετάζοντας τα δείγματα ανακάλυψαν ότι κάθε κύτταρο του όγκου, είχε εννέα συγκεκριμένες μεταλλάξεις γονιδίων.

Όπως και οι περισσότεροι καρκίνοι, η οξεία μυελογενής λευχαιμία (ΟΜΛ) εμφανίζεται μετά από μεταλλάξεις στο DNA ανθρώπων κατά τη διάρκεια της ζωής τους.  Μόνο ένας στους πέντε ασθενείς με αυτή τη μορφή καρκίνου ζει πάνω από πέντε χρόνια μετά τη διάγνωση. Εντούτοις δεν είναι γνωστός ο ακριβής μηχανισμός που προκαλεί αυτές τις αλλαγές στο DNA και που αργότερα ευθύνεται για τον ανεξέλεγκτο πολλαπλασιασμό των κυττάρων – διεργασία που αποτελεί το χαρακτηριστικό γνώρισμα του καρκίνου.

Προηγούμενες προσπάθειες αποκωδικοποίησης του γονιδιώματος ενός ανθρώπου, είχαν επικεντρωθεί στην εξέταση συνηθισμένων σημείων παραλλαγής του DNA που ενδεχομένως συνδέονται με τον κίνδυνο εμφάνισης μίας νόσου.

Σε αντίθεση με τις προηγούμενες πρακτικές, η ερευνητική ομάδα από το πανεπιστήμιο Washington χρησιμοποίησε μία τεχνική αλληλουχίας των γονιδίων και κατόρθωσε να εξετάσει σχολαστικά τα τρία εκατομμύρια ζευγάρια των χημικών βάσεων που σχηματίζουν το ανθρώπινο γονιδίωμα ώστε να εντοπίσει τις μεταλλάξεις που συνέβαλαν στην εμφάνιση καρκίνου στην ασθενή.

Ο Δρ. Τίμοθι Λέι, επικεφαλής της έρευνας, δήλωσε ότι η ανακάλυψη δείχνει, μεταξύ άλλων, πόσα λίγα ξέρουμε για τον καρκίνο. Μέχρι τώρα η θεραπεία για τον συγκεκριμένο τύπο λευχαιμίας στο νωτιαίο μυελό δεν έχει αλλάξει εδώ και δύο δεκαετίες περίπου, επειδή το γονιδιακό υπόβαθρό της παρέμενε κατά βάση άγνωστο.

Έρευνα “σταθμό” στη μελέτη του καρκίνου χαρακτηρίζει η επιστημονική κοινότητα την ανακοίνωση των ερευνητών από το πανεπιστήμιο Washington.

© 2018 Medinfo   Κατασκευή ιστοσελίδων: ATnet Communications Α.Ε.